Pagini

Faceți căutări pe acest blog

9 ianuarie 2014

Dictionar de termeni folositi in parfumerie

A

Absolut substanta parfumata foarte concentrata, solida sau semisolida, folosita ca materie prima in parfumerie. Ea se obtine prin dizolvarea betonului in alcool, urmata apoi de evaporare. Este o materie prima foarte scumpa (cea mai scumpa), care reda cel mai fidel mirosul real al unei plante. 
http://cdn.allshops.ro/files/clients/73/5123/p/4/absolut-de-frangipani-plumeria-acutifolia-1-gr-1683068_normal.jpg 




Acord [accord (fr.)]=amestec pe care il face parfumierul intre doua sau mai multe note care-si pierd identitatea si se creeaza un miros nou, care pare a fi o nota de sine statatoare(de ex. acord ambra sau acord oceanic). Atunci cand apare la note ambra (chihlimbarul), este de fapt un acord ambra care se obtine din combinatia mai multor rasini. 

Adancime=caracteristica unui parfum careare volatilitate redusa, dar este bogat si corpolent

Agent de solubizare= substanta de baza intr-un parfum, de obicei alcoolul, in care se introduc substantele parfumante

Alambic = instalatie de dimensiuni variabile, de obicei din cupru, folosita la distilarea lichidelor. Instalatia are ca parti componente un focar, deasupra caruia este asezat un cazan. Din partea superioara a cazanului porneste o serpentina de racire, la capatului careia este asezat un vas de colectare a distilatului. Azi alambicul din cupru a fost inlocuit in industria parfumeriei cu cel din metal inoxidabil.



Aldehide = substante organice care contin grupari de carbonil (compusi carbonilici). Ele se gasesc si in natura (in trandafir sau coji de portocala, spre exemplu), dar, cele mai multe, sunt produse de sinteza, obtinute in laborator. Sunt mai multe tipuri de aldehide (alifatice, aromatice etc.) unele cu miros urat (aldehida formica), altele cu miros frumos, care poate fi asemanator cu mirosuri din natura: de verdeata ( C7), de citrice (C 8), de trandafir (C 9), de portocala (C 10), de coriandru (C11),de liliac (C 12), de piersica (C14). Aldehidele, de obicei, pot fi recunoscute datorita mirosului sapunos, cu iz de ceara al parfumului. Primul parfum care a folosit aldehide a aparut in 1906, ulterior au fost folosite in parfumuri celebre, precum Chanel no.5, care contine o supradoza de aldehide. Aldehidele au produs o adevarata revolutie in parfumerie pentru ca au sporit considerabil paleta de note a parfumierului si pentru ca au putut reproduce mirosul unor flori care nu putea fi extras prin metodele traditionale ( mirosul de liliac sau de lacramioare, spre exemplu). Folosirea aldehidelor, in egala masura, a ieftinit mult parfumul , ducand la democratizarea si folosirea lui si de catre categorii sociale cu venituri medii sau chiar modeste.

Animalic = (miros animalic, nota animalica)= miros care iti aduce aminte de lumea animala. De obicei, responsabile de aceste mirosuri sunt secretiile cerbului moscat si ale zibetei sau ambra gri. Totusi si alte note pot da senzatia de miros animalic. Spre exemplu, o supradoza de chimen este de multi perceputa ca miros de transpiratie, mierea, indeosebi cea salbatica, poate da impresia de miros de urina, scortisoara sau cuisoarele in exces iti pot sugera miros de excremente.(Hertha)

Anosmie = pierdere partiala sau totala a simtului mirosului, de obicei cauzata de afectiuni ale cailor respiratorii sau de lovituri la nivelul craniului. Exista, insa, si cazuri de anosmie congenitala.

Apa de Colonia = [Eau de Cologne(fr.)]= produs parfumat inventat la inceputul secolului al XVIII-lea (1714 ?) de catre Jean Marie Farina, parfumier de origine italiana, care si-a botezat primul parfum asa in onoarea orasului sau de adoptie, Koln-ul de astazi. Denumirea s-a generalizat fiind folosita pentru parfumurile cu concentratie mica de substante parfumate, de obicei de 3-8 %, maxim 7%.

Apa de Parfum (presc. EDP , in fr. eau de parfum)= produs parfumat, cu o concentratie de substante parfumate intermediara, intre apa de toaleta si parfum, de obicei situata intre 15-18 %.

Apa de Toaleta (presc. EDT, in  fr. eau de toilette)= produs parfumat, cu concentratie mica de de ingrediente parfumate, procentul lor fiind cuprins intre 8-15%, cel mai adesea in jur de 10%.
B

Beton = este o substanta parfumata obtinuta prin procedul extractiei la rece, adica prin expunerea florilor peste un strat de grasime. Este de fapt o grasime parfumata care , pentru a putea fi folosita in parfumerie, trebuie dizolvata in alcool. 

Blotter = mica bucata de carton absorbant, de diferite forme si dimensiuni, utilizat la testarea parfumurilor.

Boise = vezi Lemnoase.

Briza hidratanta parfumata=parfum fara alcool, pe baza de ulei folosit pentru hidratarea corpului

Buchet amestec de note florale in care florile isi pierd individualitatea olfactiva.

C

Citrice (fr. Hesperide)= familie olfactiva care grupeaza parfumuri masculine, mai rar feminine, lejere, foarte proaspete, in care predomina notele de citrice (bergamota, lamaie, portocala, grapefruit, mandarine etc.).

Cloying=termen folosit adesea pentru parfumurile dulci si lipicioase

Cod de bare = este o eticheta de culoare alba pe care sunt imprimate bare verticale negre, de diferite grosimi. Barele sunt in fapt expresia codificata grafic a unor cifre, cifre care apar la baza barelor. Codul poate fi citit de scanere speciale cu care sunt dotate magazinele. Primele cifre ale codului reprezinta indicativul tarii de origine a produsului, urmeaza cateva cifre care reprezinta codul brandului si apoi codul produsului. In teorie orice produs al unui brand inregistat trebuie sa aiba acest cod de bare. El este garantia originalitatii produsului. Codul de bare poate fi obtinut contra cost de orice brand. In Europa sunt coduri de bare de tip EAN-13 (European Article Numbery), in SUA si Canada sunt coduri de tip UPC-A. Parfumurile au aceste coduri pe ambalaj, deci pe cutia de carton. Exista site-uri speciale unde pot fi verificate aceste coduri, pentru a se afla tara de origine a produsului , numele brandului si numele produsului.
http://www.eticheteautocolant.ro/coduri_de_bare/thumbs/etichete-coduri-de-bare-02.jpg 
Cod de lot = cod format din litere si cifre care apare, in chip identic, stantat pe cutia din carton a parfumului si sub forma de eticheta autocolanta, transparenta sau alba, pe fundul flaconului de parfum. E un cod emis de brandul producator, care contine doua informatii: numele brand-ului si data producerii parfumului. Testerele nu prea au acest cod, dar parfumurile facute pentru vanzare trebuie sa-l aiba. Daca codul inscris pe cutie nu este identic cu cel de pe flacon este suspect. Codul de lot e foarte util daca vrem sa verificam autenticitatea parfumului sau daca vrem sa stim cand a fost el produs. Exista site-uri speciale unde pot fi verificate aceste coduri. Din pacate, pe aceste site-uri se regasesc doar brand-urile mari. Codul de lot e mai important pentru produse cosmetice cu termen de valabilitate redusa (creme, rujuri, farduri).
http://checkcosmetic.net/images/expire_date_bourjois.jpg

Concret=termen folosit pentru parfumul solid, facut pe o baza formata din unt vegetal, ulei vegetal si ceara

Corp=  tema principala a unui parfum

Cristal Baccarat = cristal produs in localitatea cu acelasi nume din Lorena, Franta. Inceputul manufacturii, ca orice inceput, a fost modest,ea, infiintata pe vremea lui Ludovic al XV-lea , producand initial geamuri si oglinzi, mai tarziu si pahare din sticla ordinara. Productia de obiecte din cristal incepe in 1816, fabrica ajungand in scurta vreme la celebritate. La sfarsitul secolului al XIX-lea, produsele Baccarat, mai ales seturi de pahare si candelabre, vor ajunge la tarii Rusiei, in Japonia sau in India. Productia de flacoane de parfum incepe destul de tarziu, in 1907, fiind onorate comenzi ale unor celebre case de parfum precum, Guerlain, Houbigant sau Coty.(Hertha)
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjTu5xradObLh-Kjo2ANy_yeBczD6fm_2ynX66g5v2WDb0baTQvWT3aJomtNgk6-Ss8yJLMcwqk0GL5bpMPPrEVEbgJAbFzS5_SzA11foG3t7nCzcx0mO5KlxYx51manY9y4i5wI2TMDI84/s660/grossmith1+three+fragrances+in+baccarrat+flacon.jpg 
Cromatografie = metoda de analiza a substantelor chimice dintr-un amestec care permite cunoasterea compusilor unui amestec si cantitatea lor. Are aplicatii in foarte multe domenii, inclusiv in parfumerie. Cu ajutorul ei pot fi depistate, spre exemplu, parfumurile false.

Chypre familie olfactiva care cuprinde parfumuri feminine caracterizate printr-un acord de muschi de stejar, labdanum, patchouli si bergamota. Numele familiei vine de la un parfum creat in 1917 de catre Francois Coty, parfum care se numea chiar Chypre.
http://artsuppliesonline.com/blog/cotychypre.jpg 

D
Distilare = metoda de extragere a substantelor mirositoare din flori si alte vegetale cunoscuta inca din antichitate, ulterior perfectionata mult de arabi. Metoda foloseste un recipient de tip alambic format din doua compartimente diferite, separate de o placa perforata. In partea inferioara se afla apa, iar deasupra gratarului sunt asezate vegetale din care urmeaza sa se extraga mirosul. Rezervorul este situat deasupra unui focar. Apa este incalzita si incepe sa degaje aburi care, ridicandu-se in sus, antreneaza substantele mirositoare din plante. Acesti aburi trec apoi printr-o serpentina de refrigerare dispusa intr-un recipient cu apa rece, care grabeste condensarea aburului parfumat si transformarea lui in lichid. Lichidul este captat in final intr-un recipient nimit vas florentin. Acesta din urma, prevazut cu un robinet, permite separarea apei de uleiul esential caci, avand densitati diferite, cele doua lichide se separa, apa ocupand partea inferioara a vasului. Deci prin distilare se pot obtine uleiuri esentiale din flori mai putin fragile sau din diverse vegetale. In afara de acest tip de distilare cu abur si apa, se poate face si distilare in apa (acelasi timp de recipient, dar fara gratar care separa planta de apa) sau distilare cu abur (acelasi tip de aparat, dar prevazut in partea inferioara cu orificii prin care intra vapori proveniti de la un generator de aburi).
http://s2.e-monsite.com/2009/12/01/03/distillation_FR.jpg
E

Eau parfumee (fr.)= produs de parfumare cu o concentratie intre apa de Colonia si apa de toaleta

Enfleurage (fr.) =  extractie. Este o tehnica de extragere a mirosului unor flori care se bazeaza pe capacitatea grasimilor de a memora mirosuri, deci de a le absorbi in chip natural. Extractia se poate face la rece sau la cald.

Enfleurage (fr.) la cald = metoda de extractie care se bazeaza pe capacitatea grasimilor de a memora mirosuri, utilizata pentru flori mai putin fragile. Consta in incalzirea grasimii (un amestec de grasime de porc, 75% si vita, 25%) la 60 de grade (prin procedeul bain-marie), in ea punandu-se petalele de flori care trec printr-un proces de macerare. Petalele se inlocuiesc zilnic cu altele proaspete, operatiunea durand cateva zile. Pentru aceeasi metoda se foloseste si termenul de macerare.

Enfleurage (fr.) la rece = metoda de extractie care se bazeaza pe capacitatea grasimilor inodore de a absorbi mirosuri. Metoda se preteaza pentru flori fragile, al caror miros nu poate fi captat prin distilare. Practic se aseaza florile prospat culese peste un strat de grasime. Procedura se repeta de mai multe ori, pana ce grasimea este saturata. Procedeul este de lunga durata (poate dura si 3 luni) si necesita o cantitate mare de flori. Ceea ce se obtine, o grasime frumos mirositoare, se numeste beton. Betonul este ulterior dizolvat in alcool care preia mirosul si, in timp, se volatilizeaza, ramand o substanta parfumata solida sau semisolida care se numeste absolut si care poate fi folosit ca materie prima in parfumerie. Metoda extractiei la rece este azi practic abandonata pentru ca randamentul ei este foarte mic.

Esprit de parfum= este o apa de parfum mai concentrata, apropiata de concentratia parfumului

Etanol = alcool etlic= lichid incolor, cu miros specific, inflamabil, solubil in apa, cu punct de fierbere la 78,4 grade, folosit ca solvent in parfumerie. Se obtine prin fermentatia unor produse vegetale: grau, porumb, melasa, cartofi. In general are concentratie de 95-96 grade. In parfumerie se foloseste de obicei etanol de 80-85 de grade, deci usor diluat, fiind preferate concentratiile mai mari la EDP si parfum.

Evanescent= parfum cu persistenta redusa

Expresie=presare (expression, fr.)=metoda la rece de extractie a substantelor parfumate, folosita pentru extragerea uleiurilor esentiale din coaja unor citrice. Fructele intregi sunt supuse unei presiuni mecanice, ulterior prin centrifugare si filtrare, se separa uleiul esential continut de coaja de sucul fructelor.

Extractia cu CO2 in faza supercritica= este o metoda moderna de extractie care inlocuieste solventii (hexanol, etanol) cu bioxidul de carbon. Metoda este azi preferata din mai multe motive: este mai putin periculoasa decat extractia cu solventi, care sunt inflamabili, CO2 se poate folosi la infinit, deci e o metoda ieftina, uleiul esential obtinut conserva foarte bine mirosul original al plantei, nemaiavand miros de solvent. Procedeul este destul de greu de rezumat. Se foloseste CO2 in stare lichida care trece printr-un proces de usoara incalzire care-l duce in faza supercritica (adica la o presiune mai mare de 74 bar si o temperatura peste 31 de grade), dupa care este introdus intr-un extractor unde se afla plantele. Ulterior, produsul obtinut trece intr-un separator care extrage uleiul esential. CO2, acum in stare gazoasa, trece printr-un condensator care-l readuce la stare lichida spre a fi reutilizat. 

Extract de parfum=secomercializeazade obicei sub denumirea de parfum. Este un produs parfumat cu concentratie mai mare de substanta parfumanta, de obicei cuprinsa intre 20% si 30%. De obicei si alcoolul are concentratie mai mare, de 90-95%.

Extractia cu solventi volatili = Este o metoda de extractie folosita in parfumerie pentru extragerea parfumurilor florilor sau altor plante cu ajutorul unor solventi. Azi, cei mai frecventi solventi folositi sunt etanolul si hexanul. Plantele sunt asezate in recipiente de mari dimensiuni si aici trec prin spalari succesive cu solventi. Urmeaza decantarea si filtrarea, iar produsul obtinut este lasat sa se evapore. Dupa evaporare, ramane o pasta parfumata care se numeste concret. Cocretul trece, la randul sau, prin spalari cu solventi, in final obtinandu-se din el absolutul.
F

Factice= flacon supradimensionat, umplut cu apa colorata, folosit in reclama unui parfum

Familii olfactive= clasificare a parfumurilor in functie de caracteristicile lor olfactive principale. Parfumurile au fost impartite in 7 familii (fiecare cu subfamilii): parfumuri orientale (M+F), parfumuri florale (F), parfumuri chypre (F), parfumuri citrice (F+M), parfumuri lemnoase (M), parfumuri cu feriga (M), parfumuri cu note de piele (M, de obicei). 

Ferigi = vezi Fougere

Fixativ sau Fixator = ingredient cu evaporare lenta, adaugat in parfumuri pentru a le face mai longevive. Fixativii constituie notele de baza ale parfumului.

Flacon = recipient cu inchidere mai mult sau mai putin ermetica, realizat, de obicei, din sticla obisnuita sau cristal, in care se pastreaza parfumurile (si nu numai). Flacoanele sec. al XIX-lea aveau frecvent un dop din pluta, ulterior au aparut dopurile din ebonita care se fixau prin insurubare sau stopperele din sticla. Alte flacoane poseda o pompa de pulverizare. Flacoanele moderne au sisteme de pulverizare ermetice, montate in gura recipientului. Diversitatea flacoanelor este foarte mare, unele fiind adevarate opere de arta sau fiind semnate de designeri de exceptie. Celebre sunt mai ales flacoanele din cristal Baccarat (numele orasului din Lorena unde se producea acest cristal) si cele realizate de Rene Lalique.

Flanker termen care desemneaza o varianta a unui parfum princeps (pilon) de succes. Noua varianta este, de obicei, o editie limitata, care pastreaza ceva din numele parfumului initial, are acelasi flacon, dar culoarea sau decorul lui pot fi schimbate. Notele variantei pot fi partial aceleasi sau pot fi schimbate total. 

Florale = familie olfactiva in care sunt cuprinse exclusiv parfumuri feminine, in care accentul cade pe un buchet floral sau pe o singura floare.

Fl.oz. = prescurtare pentru fluid ounce (eng.), unitate de masura a volumului lichidelor folosita frecvent in America (si nu numai). O uncie de lichid are 29,57 ml, dar a fost aproximata la 30 ml. De obicei, pe ambalajul parfumurilor, volumul este exprimat si in ml si in fl.oz. Pe unele parfumuri produse in America apare frecevent exprimat, insa, doar in fl.oz. 
Conversia fl.oz. in ml:
1 fl.oz=30 ml
1,7 fl.oz=50 ml
2,5 fl.oz=75 ml
3,4 fl.oz=100 ml
4,2 fl.oz.=125 ml

Fougere (fr.) = familie olfactiva care cuprinde parfumuri barbatesti, caracterizate printr-un contrast intre rece si cald. Aceste parfumuri folosesc pentru notele de varf lavanda si aromatice, iar pentru notele de baza muschi de stejar, vetiver, boabe de tonka. Numele de fougere este oarecum ciudat caci aceste parfumuri nu contin nici urma de feriga, planta care nici nu are miros. Alegerea ferigii se datoreaza faptului ca ea este considerata o planta iconica pentru ideea de padure. Unul dintre cele mai cunoscute parfumuri ale acestei familii este Jicky, creat in 1889 de casa Guerlain.)
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRu1P873MB9ycfxraVN1G783w6tRRyJQgQg-qtvRoqur7c84cHERSchFG0LzA   
G

Gurmand (parfum gurmand) = adjectiv atribuit acelor parfumuri care creeaza senzatia de comestibil. De obicei, parfumurile gurmande au gust de desert apetisant: ciocolata, caramele, nugat, praline, martipan, bezele, dulceata, diverse pajituri. Pot fi , insa, si parfumuri cu miros de paine calda, caviar sau alte alimente cu miros atragator. Ca urmare a inmultirii fara precedent a parfumurilor "comestibile" incepand cu anii 90 ai sec. trecut, in clasificarea moderna a parfumurilor chiar a aparut o familie separata a parfumurilor gurmande.

H

Head Space = metoda pusa la punct in 1970 cu ajutorul careia se pot capta mirosuri de plante si flori aflate in viata, mirosul unor alimente sau al mediului ambiant. In parfumerie, metoda este utila mai ales pentru a se capta mirosul unor flori din care nu se pot obtine uleiuri esentiale pe caile traditionale de extractie. Florile inca vii sunt plasate in baloane de sticle etanseizate in care este introdus si un senzor care are menirea de a absoarbe aerul parfumat. Ulterior esantionul astfel obtinut este analizat prin cromotografie si spectrometrie pentru a se vedea care sunt moleculele parfumate si care este proportia lor.
http://www.trenditude.fr/IMG/jpg/une-nouvelle-technique-didentification-de-composants-odorants-dans-la-fabrication-de-parfum-le-Head-Space.jpg 


Hesperide = vezi Citrice

Hexanol este un alcool organic care se prezinta sub forma unui lichid incolor, solubil in apa. Alaturi de etanol este un solvent adesea folosit in parfumerie pentru extragerea substantelor parfumate din plante.

Hiperosmie = amplificare a simtului mirosului, care poate cauzata de graviditate, ciclu menstrual sau boli ale glandelor endocrine.

I
IFRA International Fragrance Association este o asociatie internationala, creata in 1973 la Geneva, care-si propune sa asigure folosirea in siguranta a produselor de parfumerie. Ea colaboreaza cuRIFM( Research Institute for Fragrance Materials), o autoritate stiintifica internationala care cerceteaza produsele parfumate de pe piata, colectanadu-le, testandu-le si evaluandu-le. RIFM are si cea mai mare baza de date din lume, in care sunt cuprinse peste 5000 de ingrediente parfumate. Rezultatele cercetarii sunt transmise la IFRA care apeleaza la un juriu neutru de experti internationali, specialisti in dermatologie, toxilogie si alte domenii, care analizeaza la randul lui rezultatele RIFM. In final, IFRA ia masuri. IFRA lucreaza cu un cod de bune practici si niste standarde. Standardele mentioneaza ingredientele interzise sau limiteaza concentratia unor ingrediente. Aceste standarde sunt permanent reinnoite in functie de rezultatele cercetarillor stiintifice. In prezent, IFRA controleaza aproximativ 90% (cifra se refera la cantitatea produselor, nu la branduri) din produsele de parfumerie aflate pe piata. Reformularile unor parfumuri clasice se datoreaza tocmai faptului ca multe dintre ele aveau ingrediente interzise sau limitate procentual de standardele IFRA.
Un link util pentru cei care vor sa cunosca standardele IFRA:

Impact relativ=se refera la uleiurile esentiale si la puterea lor in comparatie cu altele. Sunt unele uleiuri esentiale care, desi sunt folosite in cantitati mici, au o forta olfactiva foarte mare, drept urmare le pot acoperi pe altele care au impact relativ scazut. Impactul relativ al uleiurilor esentiale este important si trebuie avut in vedere la formularea parfumurilor.

Impetuos=caracteristica a unui parfum spumant

Indol = substanta organica care se gaseste in unele flori cum ar fi iasomia, gardenia, caprifoiul, tuberoza, dar si in fecale. Toleranta noastra la indoli este destul de diferita de la un individ la altul si de aceea unele parfumuri, care au note de flori albe in concentratie mare, ne pot parea puturoase si comparabile cu mirosul de fecale, dar, cum termenul nu este prea elegant, se prefera termenul de indolice.

ISIPCA = Institut Superior International du Parfum, de la Cosmetique et de l'Aromatique Alimentaire, institutie de invatamant post-universitar, infiinta in 1970 la Versailles de catre Jean Jaques Guerlain. Initial institutia s-a numit ISIP (Institut Superior International du Parfum), ulterior si-a marit sfera de activitate spre cosmetica si arome alimentare.

J

Jonquille (fr.)= absolut sau concret care se obtine din narcise galbene

L

Lactat sau lactonic=  miros care afuce aminte de mirosul laptelui fierbinte

Lalique Rene celebru designer francez (1860-1945), specializat in prelucrarea sticlei. A realizat flacoane de parfum, bijuterii, obiecte de arta decorativa, candelabre, fiind un exponent al stilului Art Deco. A creat flacoane de parfum pentru foarte multe dintre casele celebre de parfum: Coty, Houbigant, Nina Ricci, Molinard, Worth. Majoritatea flacoanelor de parfum sunt sablate, au o arhitectura de exceptie, fiind decorate cu reliefuri sau aplicatii care redau personaje mitologice, elemente de fauna sau flora.
http://www.cristalartdeco.com/Files/20741/Img/07/lalique-flacon-2-fleurs.jpg 



Lemnoase (fr. Boise)= familie olfactiva care cuprinde exclusiv parfumuri barbatesti cu accent pe esentele lemnoase (santal, cedru etc) la care se adauga patchouli sau vetiver.

Lift= capacitatea de zbor a unui parfum, stralucire

Linear (parfum linear) = parfum care, de-a lungul evolutiei sale, iti lasa aceeasi impresie olfactiva, e stagnant olfactiv.

M

Macerare = sinonim cu enfleurage a chaud (vezi enfleurage la cald).

Metalic= adjectiv folosit pentru caracterizarea unor parfumuri cu miros curat si rece

Mielat (de la fr. miel=miere)= miros care aminteste de miere si ceara

Miniatura = flacon de mici dimensiuni, cu un volum cuprins intre 3-15 ml, care este replica fidela a unui parfum comercializat. Miniaturile au, de obicei, precizarea "vente interdit", ele fiind facute in scopuri publicitare de catre brandurile de parfum. Practica confectionarii de miniaturi a devenit frecventa dupa 1950.

Mouillette (fr.)= corespondentul frantuzesc al lui blotter; vezi blotter

N

Narcotic=parfum floral cu caracter intoxicant. Sunt cateva flori care pot da caracter narcotic parfumurilor; iasomia, narcisa, tuberoza si ylang ylag

Nas [nez (fr.), nose (eng.)]= termen folosit pentru cineva care "lucreaza" cu nasul, cu simtul olfactiv. In parfumerie este creatorul parfumului, dar termenul este folosit si in alte domenii (de ex. in oenologie). 

O
Orientale familie olfactiva in care sunt cuprinse parfumurile feminine si masculine calde si senzuale, cu note ambrate, mosc, esente lemnoase si vanilie.

Osmoteca [osmotheque (fr.)]= colectie sau biblioteca de parfumuri, care-si propune conservarea parfumurilor valoroase. Parfumurile sunt pastrate in camere speciale, la o temperatura constanta de 12 grade, in flacoane de culoare inchisa , flacoane in care se introduce argon, un gaz inert, care impiedica contactul parfumului cu aerul. In prezent exista doua osmoteci, una la Versailles, creata in 1990 si alta la New York, infiintata in 2010. Spre deosebire de muzeele de parfumuri, osmotecile nu sunt spatii publice, deci accesul in ele este interzis. Se pot, insa, preleva esantioane din parfumurile valoroase, care pot fi puse la dispozitia publicului curios cu ocazia unor conferinte.
http://media.paperblog.fr/i/599/5992886/visite-losmotheque-versailles-osmotheque-inve-L-jLigvz.jpeg


P
Parfum cuvant care poate avea mai multe semnificatii:
1. miros frumos
2. denumire generica pentru toate produsele parfumate, indiferent de concentratie
3. produs parfumat cu concentratie de substante parfumate foarte mare, mai mare decat al apei de parfum, concentratie in jur de 40%.
Termenul este de origine latina, evoluand din per fumum= prin fum.

Parfum solid= vezi concret

Parosmie= percepere deformata a mirosurilor

Piramida olfactiva = este o reprezentare schematica a structurii unui parfum. Este un concept relativ nou, definit de parfumierul Jean Carles prin anii 40' ai secolului trecut in scop didactic. Parfumurile moderne sunt construite din note diferite, fiecare nota avand propriul ei ritm de volatilizare. De obicei piramida unui parfum se compune din note de varf, note de fond si note finale. Notele de varf sunt foarte volatile, de obicei proaspete si opulente, adesea amagitoare. Ele dureaza cel mai putin. Notele de fond asigura identitatea parfumului, constituie partea memorabila a unui parfum, putand dura 2-4 ore. Notele de baza dureaza cel mai mult si sunt asigurate de ingrediente care au o perioada lunga de volatilizare. Exista si parfumuri care nu respecta piramida olfactiva obisnuita sau care au o constructie dezechilibrata. Parfumurile vechi nu au piramida olfactiva, au de la inceput si pana la sfarsit acelasi miros. 

Pomada= grasime animala sau ulei saturate cu miros de flori prin procedeul enfleurage
Presare = sinonim cu expresie (vezi expresie)


Proiectie= vezi siaj
S
Siaj [sillage (fr.)]= este un termen preluat din navigatie care desemneaza spuma pe care o lasa o ambarcatiune in mers in spatele sau. In parfumerie termenul defineste proiectia parfumului in mediul ambiant, efectul olfactiv asupra celor din jur. Exista parfumuri fara siaj (care se simt doar la nivelul pielii), sau cu siaj variabil (unitatea de masura este metrul). Cu cat un parfum este perceput la o distanta mai mare fata de sursa, cu atat siajul este mai mare. Uneori in loc de siaj se foloseste termenul de proiectie.

Soliflor = (parfum soliflor)= parfum care-si concentreaza atentia asupra unei singure note florale.

Solvent = substanta care este capabila sa dizolve grasimile si care se evapora usor, rapid. In parfumerie se foloseste ca solvent etanolul.

Stabilitate= calitate a parfumului de a-si conserva cat mai mult calitatile in fata unor factori de agresiune precum lumina, caldura si aerul. Parfumurile mai putin stabile isi schimba culoarea, se separa, pierd mirosul sau devin vascoase

Stopper (eng.) = dop al flaconului de parfum, de obicei din sticla.

T
Termen de garantie (valabilitate) = limita de timp exprimata in luni, care curge din momentul fabricarii sau deschiderii produsului, in interiorul careia producatorul isi asuma responsabilitatea pastrarii nealterate a calitatii lui. Pentru parfumuri acest termen este de 36 de luni. In realitate, viata unui parfum este mult mai lunga, ea depinzand de conditiile de depozitare. Factorii care contribuie la degradarea parfumului sunt lumina, temperatura si aerul. Ideala este pastrarea parfumului in cutie, la intuneric, la temperaturi moderate (nu la frigider si nu la temperaturi mai mari de 20 de grade). Parfumurile cu sistem de pulverizare etans sunt mai putin expuse la oxidare decat cele cu stopper sau cu buson insurubabil. Degradarea unui parfum din cauza pastrarii lui in conditii neadecvate poate duce la schimbarea culorii lui, la pierderea notelor de varf, care sunt cele mai volatile, la ingrosarea parfumului datorita evaporarii alcoolului, la aparitia unor precipitate (daca parfumul e depozitat la temperaturi foarte mici).

Teros (de la fr. terre=pamant)= adjectiv folosit pentru parfumurile cu miros de pamant si de frunze intrate in descompunere

U
Ulei esential= lichid volatil parfumat, extras din plante (flori, tulpini, frunze, radacini, seminte) fie prin distilare, fie prin presare la rece (pentru cojile de citrice cel mai frecvent), folosit ca materie prima in parfumerie. 

V

Volatil=care se evapora repede


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.

Nu aruncati sticlele de parfum golite! In 20 de ani ele vor deveni istorie. In jurul vostru sunt multi colectionari. Pastrati-le, daruiti-le, vindeti-le.