Pagini

Faceți căutări pe acest blog

23 iunie 2016

Prin jungla magazinelor online de plante



Primavara aceasta am facut foarte multe comenzi de flori perene, seminte de flori si arbusti in speranta ca imi mai dichisesc si eu nitel curticica din spatele casei. Am cam pierdut contactul cu lumea florilor de vreo 6-7 ani si chiar nu mai stiam unde sa comand plante. Am avut experiente de toate felurile si mai bune si mai rele si dezastruoase.
Sa incepem cu magazinele de evitat. In fruntea listei se afla Gradina Bakker, magazin care aduce plantele din Olanda si care este un intermediar care nu face altceva decat sa transmita in Olanda comanda de flori. Catalogul magazinului este superb si, desigur, tentant. Am mai facut o comanda acum vreo 2 ani si am primit niste risipituri. Singura planta cucare am ramas este un smochin. Fotografiile din catalog reprezinta niste plante mature, te astepti sa primesti si tu niste plante frumoase caci preturile sunt foarte mari, dar te alegi cu niste plante ceva mai mari decat niste paduchi. Am crezut ca or mai fi evoluat de doi ani incoace si am mai riscat o comanda. Comanda a fost trimisa din Olanda abia dupa vreo 8 zile, iar pachetul a facut vreo 6 zile pe drumul spre Bucuresti, urmand a-mi parveni prin Prioripost, adica serviciul de posta rapida al Postei Romane. Posta Romana mi-a tinut pachetul 12 sau 13 zile. In a 13-a zi am plecat la Timisoara si exact atunci am fost contactata de un functionar de la posta. Am spus ca nu mai sunt in Bucuresti si ca oricum nu pot ridica un pachet cu flori care a calatorit 19 zile, timp in care nu a vazut lumina soarelui si nici apa nu a baut. Deci cu Gradina Backer am avut in decurs a doi ani  doua experiente negative.



Magazinul Sieberz este un magazin din Cluj care traieste tot din plante de import. Ma tentau niste astilbe rosii si un tamarix si le-am comandat.  Preturile erau maricele, dar nu exagerate, catalogul era si el apilpisit si bogat. Comanda a fost inregistrata pe site, dar nu mi-a fost confirmata nici prin email, nici telefonic. Am stat vreo 7 zile si, neprimind nicio veste, am intrat pe site sa vad daca exista vreo specificatie la comanda mea. Comanda figura ca fiind expediata dupa 1-2 zile de la data inregistrarii. Am mai asteptat vreo 2 zile  dupa care mi-am pierdut rabdarea si am trimis un email, in speranta ca primesc vreo lamurire, macar sa aflu prin cine a fost expediata si sa primesc un numar de urmarire. Nici pana astazi nu mi s-a raspuns la email, iar plantele nu au ajuns la mine.



Bun am zis, hai sa incercam producatorii autohtoni si am facut o comanda la Pepiniera Gradina Verde. Am comandat doi arbusti, doi saci de 5 l cu pamant de flori si vreo 6 ghivece mititele cu plante perene. Prima surpriza a fost pretul transportului. Mi s-a spus ca am un colet de 17 kg. Am stat si m-am minunat. De unde drac s-au adunat atatea kilograme ? Aveam sa ma lamuresc mai tarziu, cand am primit pachetele. Folosesc pluralul pentru ca plantele au fost ambalate in doua pachete. Cele doua pachete nu aveau la un loc nici 10 kg . Inteligentii de la Gradina Verde mi-au calculat cei doi saci cu pamant de 5 l ca avand 5 kg. E clar ca au facut scoala putina si este o mare confuzie in capul lor intre volum si greutate. Pentru doi saci nenorociti de pamant care costau fiecare 2,50 lei am platit tariful pentru 10 kg. Asta nu a fost singura surpriza. Plantele au fost ambalate cum n-am mai vazut in viata mea. Ghivecele mici au fost puse pe fundul unui sac inalt de iuta, iar in centrul celor doi saci s-a asezat cate un arbust. Arbustii erau destul de inalti, oricum mult mai inalti decat restul plantelor, astfel ca curierul nu a avut de unde sa apuce sacii decat de tulpina arbustilor. Arbustii nu mai aveau nicio frunza, iar toata tulpina lor era maltrata. I-am pus in pamant, dar nu si-au revenit niciodata. Sunt doua bete. Nici celelalte plante nu au fost in regula. In loc de coreopsis grandiflora, care trebuia sa aiba floare batuta, am primit coriopsis cu floare simpla. Niste plante lungi si subtiri, total anemiate. Mi-au murit toate in decursul a doua saptamani. Nu mai comand niciodata in acest magazin.



Sweet Garden este un magazin bunicel, dar departe de perfectiune, la care am comandat de vreo 4 ori. Magazinul este frumusel si are si potential si bunavointa, iti da un mic bonus la fiecare cumparatura si are un fel de pusculita in care ti se aduna niste puncte cu care poti cumpara oarece. Initial costa mult transportul, anul asta l-au mai micsorat. Oferta este tentanta. Am primit si plante bune, dar si plante proaste. Un afin de Kamceatka mi-a fost trimis bolnav. Cred ca are paianjen rosu de care nu reusesc sa scap desi i-am aplicat toate tratamentele de pe lume. Doi bujori luati de 2 ani sunt frumosi numai ca nu fac flori. Probabil pentru ca au fost transplantatri primavara. O gardenie de gradina mi-a fost trimisa bolnava. Avea frunzele galbene. Cred ca are cloroza ferica. Un piersic Paraguyos a dat foarte greu frunze si toate aveau basicare, aubretia mi-a murit dupa doua2 saptamani. Dar tragedia a fost la trandafiri. Din 3 trandafiri de dulceata nu mi-a ramas niciunul. Au dat toti 3 lastari, dar lastarii au murit. Ei s-au hranit cat s-au hranit din seva portaltoiului, dar radacinile erau negre si erau exact cele de plantare, nu dezvoltasera radacini noi. Din alti 6 trandafiri de diverse soiuri am ramas doar cu 3 bucati. Ceilalti trei nu au dat niciun lastar. Cu siguranta nu mai cumpar trandafiri de la ei sau, daca cumpar, o sa iau trandafiri la ghiveci, chit ca sunt mai scumpi. Am ramas totusi cu ceva plante : 5 muscate, o piracantha, un artar galben, o aronia care a si fructificat din primul an si inca vreo doua plante perene.

Plant-shop este un magazin bunicel, dar  mai are de lucrat nitel. A trimis repede comanda si excelent ambalata. Asa cum trebuie sa fie ambalate niste plante. Preturile n-au fost mari, dar plantutele au fost foarte mici. Totusi, in mare parte, sanatoase. Doua sunt cam galbejite, dar sper sa le salvez. Probabil ca voi mai comanda aici.
Un magazin care mi-a placut si care are un proprietar simpatic si sociabil este Gradina Mosului. Mosul este foarte vorbaret si sfatos si am facut o lunga conversatie telefonica cu el. Mi-a trimis plantele rapid , prin curier. Intre comanda si sosit acasa au trecut doua zile. Cu exceptia unui arbust, toate plantele (cele mai multe astilbe, un rodiu ornamental si o barba caprei) au venit in stare excelenta, destul de mari si cu boboci. O astilba a costat 8 lei. Daca le cumparati din Piata Obor veti da 60 de lei pe o planta, e drept ceva mai mare. In alte magazine online costa 10-12 lei bucata.



De la Gradinahobby/Gradina-de-vis am luat seminte de plante. Pachetelul cu seminte a venit repede, dar prin Posta Romana. As fi preferat o expeditie prin curier. Semintele banuiesc ca sunt cumparate en gros si revandute in numar foarte mic . De obicei 5 seminte 3 lei. Unele seminte cat un bob de mac se vand tot la bucata. Din cate stiu eu, la bucata se vand de obicei semintele de plante foarte rare si cele de mari dimensiuni, cele mici se vand cu gramul. Nu stiu cat de bune sunt semintele. Deocamdata mi-au germinat doua feluri de plante , nu cele mai interesante pentru mine ( coreopsis si asclepias) din vreo 10 cumparate, dar sper ca vor mai germina si altele. Cu astea am cam riscat si, daca nu ies, am si eu o vina caci n-am avut pamant prea bun pentru ele.
Cam astea sunt exprientele din acest an ca pe cele vechi le-am uitat.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.

Nu aruncati sticlele de parfum golite! In 20 de ani ele vor deveni istorie. In jurul vostru sunt multi colectionari. Pastrati-le, daruiti-le, vindeti-le.