Pagini

Faceți căutări pe acest blog

18 iunie 2013

Aventura bombelor efervescente



Toti iti spun ca se fac usor, ba ca ar fi si o distractie grozava sa le faci. Fals ! O fi usor, dar dupa ce capeti experienta. O prima problema este matrita. E greu sa gasesti in Romania o matrita pentru bile. Se poate improviza, desigur. Eu am taiat un glob chinezesc pentru bradul de Craciun. Era unul din plastic invelit in matase. M-am cam chinuit sa-l tai caci era cam gros plasticul si e cam dificil sa nu te abati de la linia corecta. Unii recomanda sa tai o minge de tenis de masa, dar n-am avut in dotare. Teoretic poti sa folosesti tot felul de recipiente, dar practic o cam dai in bara cu toate. Din cele mai multe e greu sa-ti recuperezi opera. Din matritele de silicon le recuperezi usor, dar matritele astea fac precum barca pe valuri cand indesi pasta in ele (si toata lumea recomanda sa apesi tare) si se cam deformeaza. Apoi produsul final nu mai este o bomba, ci o savarina.
A doua incercare este cand prepari compozitia. Sarea de lamaie este cam grunjoasa si putini iti spun sa o dai prin masina de rasnit cafea ca sa o transformi in pulbere. Dar nebunia totala este cand adaugi la prafuri (bicarbonat de sodiu+sare de lamaie+amidon sau lapte praf) ingredientele umede (ulei, ulei esential si ce o mai fi). Unii spun sa adaugi apa prin pulverizare foarte usoara, altii ca ar trebui inlocuita apa cu alcoolul sanitar, care nu ar face reactie cu compozitia prafoasa. Aiurea, face reactie si face ca Vezuviul. Dozarea apei sau alcoolului este marele secret. Daca pui prea putin nu se leaga bilele si se faramiteaza cand vrei sa le scoti din matrita, iar daca pui prea mult compromiti total operatiunea caci are loc reactia si amestecul dospeste precum aluatul de paine, dar cu viteza mult prea mare. Si intr-un caz si in altul se poate recupera subprodusul si folosi cu rol de sare de baie. Trebuie pulverizat amestecul cu un pulverizator foarte fin, care sa aiba dispersie buna. Eu n-am avut in dotare decat un pulverizator de gel care mai mult scuipa decat disperseaza.
Dar lucrul cel mai important este sa faci operatiunea cand esti singur acasa si nu te bate nimeni la cap. Asa ca trimiteti-va copiii la joaca si sotul la bere, soacra la cumparaturi sau la policlinica. Asta pentru ca totul se petrece in viteza si orice intrerupere are urmari neplacute in desfasurarea corecta a procesului tehnologic.
O sa pun o fotografie cu produsul muncii mele, dar nu sunt foarte multumita de ce mi-a iesit. Evident ca nu sunt bombe efervescente, ci savarine plutitoare. Daca priviti cu atentie cele mov si cele portocalii au apucat sa intre in procesul de efervescenta (au aspect de piatra pomce), doar cele alb-verzui au textura normala. Este posibil ca cele galbene sa nu mai faca efervescenta in apa, iar cele mov sa faca putina. Mor de curiozitate sa le probez. Sfera nu am putut sa o folosesc caci nu mi s-au legat cele doua emisfere. Sunt putin dezamagita de forma, dar mirosul prajiturilor este excelent. Am facut trei sortimente:
1. nuca de cocos rasa, cu ulei esential de vanilie-cele alb-verzui
2. pulbere de coaja de portocala si ulei esential de portocala- cele galbene
3. flori de lavanda uscate si ulei esential de lavanda- cele mov



Ulterior :

Cred ca va dati seama ca nu am avut rabdare si am probat toate cele trei modele de savarine explozibile in aceeasi zi, la cateva ore dupa ce le-am facut. Cele mov si cele alb-verzui au functionat perfect, adica s-au ridicat imediat la suprafata apei, au facut ture prin cada si au semanat cu Vezuviul in activitate. Cele galbene s-au asezat pe fundul cazii de unde au scos cate un oftat lenes din cand in cand. Efectul parfumant a fost minunat. Simteai cum iti intra uleiul esential si uleiul vegetal in fiecare por. E o baie de placere pe care o faci dupa ce ai facut un dus de curatare. Este blasfemie sa folosesti sapun sau gel de dus caci se anihileaza efectul uleiurilor. Eu nu am abuzat de culori desi am folosit numai vegetale drept coloranti. Am vazut niste bombe misterioase pe Youtube carora nu le da nimeni reteta si care produc o avalansa de culori. Sunt spectaculoase, dar nu cred ca mi-ar face mare placere sa ma scald intr-o apa indigo inchis sau grena. As zice ca e discutabila si folosirea vegetalelor in bombe caci  efectul estetic al unor plante uscate care plutesc pe apa nu e prea mare, ba chiar s-ar putea sa nu placa. E una sa vezi petale proaspete de trandafir plutind pe apa, precum in filme, si alta sa vezi plante uscate. Ele si cresc mult pretul bombelor. Cred ca nu am sa le mai folosesc pe viitor sexat pentru decor. N-am cumparat decat din supermarketuri in cateva randuri stele de mare, caluti si alte piticanii cu efect efervescent. Colorau nitel apa, dadeau un miros oarecare, dar nu se compara cu ceva facut de tine. Cred ca nu aveau nici ulei vegetal, nici ulei esential ori tocmai ele sunt tot sarmul caci, cand iesi din cada, nici nu mai ai nevoie sa folosesti ceva pentru hidratare, esti hidratat gata, iar pielea iti miroase divin. Mare atentie si la uleiurile esentiale, ele trebuie sa fie benefice pentru piele, deci trebuie alese cu grija.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.

Nu aruncati sticlele de parfum golite! In 20 de ani ele vor deveni istorie. In jurul vostru sunt multi colectionari. Pastrati-le, daruiti-le, vindeti-le.