Pagini

Faceți căutări pe acest blog

11 februarie 2014

Shalimar EDP- Guerlain




Shalimar este un parfum cu o poveste fabuloasa, dar mie nu mi-au placut povestile indiene siropoase si povestea chiar nu ma induioseaza, asa ca nu va mai plictisesc cu ea. Povestile sunt bla-bla-uri pentru vandut parfumuri. Imediat dupa lansare, a purta Shalimar era considerat o indecenta, fiind interzis fetelor de buna conditie, n-am prea inteles de ce. Azi , parfumul este considerat a fi un semn de rafinament si de bun gust. Tot nu am inteles de ce.  Nu iti place Shalimar inseamna ca esti un mitocan amarat, cam asta am priceput eu de la cei care il lauda. Saracele femei, se chinuie mult ca, de, tre sa intre in lumea buna, il probeaza la nesfarsit si asteapta sa se indragosteasca de el, mai savant spus, sa-l inteleaga si sa acceada la patura rafinata, crema societatii. Parfumul este pe un piedesteal si daca nu-i dai 5 stele comiti un sacrilegiu.
Si eu l-am probat de multe ori. Initial am zis ca nu sunt suficient de matura ca sa-mi placa. Intre timp m-am babit si tot nu m-am imprietenit cu el. Nu zic ca e un parfum prost, este interesant construit, foarte versatil, dar si foarte contradictoriu, dupa parerea mea. Desigur ca, daca m-ar pune cineva sa aleg intre Chanel no. 5 si Shalimar, l-as alege fara discutie pe cel de-al doilea. Sa le iubesti pe amandoua mi se pare imposibil caci sunt foarte diferite. Inceputul parfumului este foarte auster. Mi se face pielea de gasca cand il miros: citrice fade, cu mult iris, peste care se aseaza un miros de piele. Foarte uscat si prafos. Nota de piele nu mi-a placut niciodata in parfumuri. Am senzatia ca beau o citronada rasuflata dintr-un pantof proaspat cumparat, undeva intr-o spiterie. Are ceva medicamentos in el, banuiesc ca vetiverul contribuie la nuanta asta. Daca initial era la fel de “dulce” ca un vin sec, se indulceste peste masura in timp. Dulce cu piele! Offf, ma ucide. Parca era mai bine sec. Rareori, de sub piele vine un iz de trandafir. Banuiesc ca asta este faza sexy a parfumului caci iubitoarele vorbesc despre el ca fiind un parfum senzual. Initial, ca sa fiu sincera, mi se parea un parfum bun pentru calugarite austere si uscate, care se mai parfumeaza din cand ca sa-si aduca aminte de tineretea lumeasca, in faza asta sunt naucita total, nu stiu cui i l-as putea atribui.  Pielea este pe duca si asta ma invioreaza nitel, dar dulceata ma termina psihic. Ma simt ca inrr-o camera supraincalzita, cu umiditate redusa sau ca in desert, umbland innebunita in cautarea unei oaze cu apa. Dar iata ca intram incet intr-o faza mai rasata, se estompeaza dulceata si se intrezaresc nuante lemnoase si oarece vanilie. De aici incolo incepe pentru mine partea agreabila a parfumului si singura pe care o consider a avea un aer aristocratic. Parfumul este linistit, usor balsamic si chiar are poezie. As zice ca are un usor aer nostalgic insa. Este si mai feminin, dar de o feminitate nonagresiva, chiar foarte timida. Dar mai vine o lovitura de teatru: vanilia care invadeaza parfumul, il indulceste din nou si-l cucereste. Banuiesc ca si faza asta este interpretata ca fiind sexy. Intre inceputul parfumului si finalul lui este o diferenta uluitoare, iar traseul lui este cu multe lovituri de teatru care te surprind si te deruteaza. Am ezitat mult pana am scris despre acest parfum, dar asa il percep eu . Nu-l iubesc, dar nici nu il detest. Nu sunt nici snoaba, nici timida, nici mincinoasa si mi se pare ca un parfum trebuie judecat din perspectiva secolului in care traiesti. Oricum, sunt convinsa ca varianta actuala nu este nici pe departe identica cu varianta 1925, deci nu daram statui. In concluzie, legendarul Shalimar mi se pare bizar, dar interesant construit. Daca as putea sa-i port doar ce urmeaza dupa pielarie si seceta desertica, probabil ca l-as cumpara. Vestea proasta pentru adoratorii infocati, care cred cu sinceritate ce acest parfum este nec plus ultra, este ca Shalimar seamana nepermis de mult cu Emeraude de la Coty (lansat in 1921, deci cu 4 ani inainte), parfum azi uitat, dar care a fost mult mai bun decat ceea ce este azi Shalimarul. Diferenta dintre cele doua parfumuri este nota de pielarie pe care o are un plus Shalimar. In rest sunt foarte asemanatoare, notele de sfarsit ale lui Emeraude fiind, insa, mult mau dragalase; o vanilie de mai buna calitate amestecata cu note tandre, ambrate.



Numele parfumului: Shalimar
Casa: Guerlain
Concentratie: EDP
An de aparitie: 1925
Creator:  Jacques Guerlain
Gen: feminin
Descriere oficiala:
note de varf: citrice, lamaie, bergamota, cedru
note de mijloc: iris, patchouli, iasomie, vetiver, trandafir, piele
note finale: santal, opoponax, mosc, zibeta, vanilie, boabe de tonka, tamaie
Aprecieri personale
Intensitate: medie
Persistenta: longeviv
Flacon: vezi fotografia
Evaluare : 7,50/10

4 octombrie 2014
Am mirosit astazi o varianta vintage de Shalimar, dar, din pacate, n-am vazut flaconul si n-am niciun reper cronologic pentru parfum. Este destul de asemanator cu ce se gaseste azi in parfumerii in linii mari vorbind. Totusi varianta vintage are mult mai multa finete si nu are sincope in evolutie ca varianta azi in uz. Ca o diferenta notabila as remarca faptul ca se simte mult mai bine trandafirul din notele de mijloc, fapt ce-l infrumuseteaza si-l face ceva mai feminin. Nota de piele este mai putin ampla, dar e o piele mult mai fina. Mirosul acela medicamentos, foarte dur abia se simte. In faza cu piele parfumul nu este atat de dulce ca in varianta actuala. Da, cu siguranta miroase mai bine decat parfumul de azi.


De curand a fost publicata pe un site internet  .reteta lui Shalimar din 1944. N-am reusit sa deslusesc chiar toate notele, dar cele care sunt lizibile dovedesc ca parfumul a folosit in special materii prime naturale. Dupa cum se poate vedea, sunt ingrediente pe care azi nu le mai regasim in lista oficiala de note a parfumului. Balsamul de Peru si Tolu trebuie ca i-au dat o aura balsamica, ghimbirul si cardamomul banuiesc ca il faceau ceva mai masculin. Parfumul avea si o cantitate mare de labdanum, cel de azi are o piele urata care ma indoiesc ca are vreo legatura cu labdanum-ul.





13 comentarii:

  1. Nici ca puteai sa o spui mai bine, Hertha!
    Si eu am tot testat Shalimar din dorinta de a pricepe de ce este, si astazi, un parfum atat de iubit. Am insistat cu testarea lui deoarece cred si sper ca o parte insemnata din iubitoarele Guerlain il apreciaza pentru ca vad ceva in el si nu pentru alte considerente. Sper!
    Pana in prezent, m-am imprietenit doar cu Shalimar edt care chiar imi face placere la purtare. E mai putin intensa si colturoasa decat edp. N-as putea spune insa, ca imi pare un parfum senzual, seducator si deosebit de placut.
    Cine stie, peste ceva timp poate voi avea alta parere!
    De celelalte vintage Guerlain, ce sa mai zic. Cu Mitsouko cel putin, e greu de priceput ce o fi placut in el. Acum. In viitor, cine stie.

    RăspundețiȘtergere
  2. e mine ma intriga foarte tare titlul asta de noblete artistocratica pe care il are acum Shalimar. Nu stiu cand si l-a capatat si de ce el este un instrument de masurare a rafinamentului olfactiv. Daca nu-ti place Shalimar tre sa te rusinezi macar 5 minute si sa te simti ca un barbar hun la portile Romei. In epoca lui de inceput era considerat un parfum frivol. Desigur o alta exagerare! Eu nu l-as aseza in niciuna dintre aceste categorii. Apoi multi vorbesc despre latura lui animalica. Eu nu percep nimic animalic la parfumul asta. Zibeta si moscul or fi fost in parfumul initial, la cel actual eu nu le simt desi toti le listeaza la note. As fi curioasa sa miros un Shalimar vintage. De obicei parfummurile astea legendare au suferit reorchestrari dramatice. Eu stiu cum era Arpege in anii 70'. Cel de azi nu are nicio legatura cu trecutul si, culmea, se vorbeste despre el ca ar fi fost foarte bine reformulat si ca pastreaza spiritul vechiului parfum.

    RăspundețiȘtergere
  3. Sunt de acord cu voi, fetelor! Nici eu nu ma inteleg bine cu Shalimar-ul. Am testat de mai multe ori si varianta edp si edt, dar si varianta 2011 - Parfum Initial. Prima data am testat varianta edp si nu am inteles de ce toata lumea il lauda ca ar fi senzual si aristocrat. Nici varianta edp nu a fost mai prietenoasa, dar nici Parfumul Initial. M-am gandit ca datorita faptului ca sunt incepatoare nu il simt la fel de frumos ca toata lumea care il lauda si i-am mai dat o sansa, si inca una si tot asa pana m-am convins ca nu am sa pot sa-l port nici la 90 de ani. Nu vreau sa jignesc si sa supar fanele Guerlain, dar ma bucur ca nu sunt eu singura careia nu-i place Shalimar-ul!

    RăspundețiȘtergere
  4. Shalimar Ode a la Vanille Sur la Route du Mexique este mai feminin si mai prietenos. Mai sunt inca vreo doua ode ale vaniliei, dar nu au ajuns in magazinele romanesti. Varianta L'Eau mi s-a parut a fi cea mai distinsa, dar are un grapefruit aspru in deschidere (nu ma deranjeaza, dar pe altii ar putea sa-i deranjeze).

    RăspundețiȘtergere
  5. Hertha, m-a distrat teribil recenzia ta. Nu cred ca voi intelege vreodata acest parfum auster. Combinatia citrice, vanilie si piele aspra si plina de praf nu este compatibila cu simtul meu olfactiv. Ode a la Vanille sur la Route du Mexique este intr-adevar mai prietenos.

    RăspundețiȘtergere
  6. Ei, ne mai fortam, poate intram in lumea buna:)

    RăspundețiȘtergere
  7. Culmea este ca am ocolit Shalimar intotdeauna, fara vreun motiv. Nu ma tenta, pur si simplu. Am incercat in schimb "noutatile" de la Guerlain, Insolence EDT, EDP, L'Instant, L'Instant Magique, La Petite Robe Noire. Am ajuns la concluzia ca am eu un nas defect, fiindca nu-mi placea absolut nimic. Esantionul de Insolence EDP l-am spart, din greseala, cand l-am desfacut si mi-a curs pe perna. Am schimbat perna, ca mirosul nu se mai dadea dus si mi se facea rau de la el.
    Mostra de Shalimar am luat-o de la o colega ce si-a comandat-o si a dat-o deoparte catalogand parfumul "o porcarie nashpa cu spume". Nu stiu cum, dar a fost total neasteptat pentru mine sa-mi placa, ba chiar sa ma obsedeze in asa hal mirosul, incat sa-mi iau o sticla intreaga. Dupa ce-am aplicat primele doua pufuri, am avut senzatia aceea ca am regasit ceva ce nici nu stiam ca am cautat multa vreme. Pe mine, parfumul asta e minunat. Nu am nici o explicatie, nu ma suspectam ca-mi plac notele de piele, zibeta incepe sa ma cam sperie, chiar nu stiu despre ce e vorba, dar rezultatul e WOW.
    E parfumul care imi place de la prima la ultima nota, desi nu ma pot lauda ca identific mare lucru, cu care ma simt extrem de femeie, care asa mi se pare mie, ca ma reprezinta. N-as fi crezut niciodata, dar iata ca s-a intamplat.
    Sotul meu, care detesta orientalele, mi-a spus in prima seara cand m-a mirosit "asta e foarte frumos!". Maaare lucru!!

    RăspundețiȘtergere
  8. Eu nici nu stiu de ce mai trec ei in notele oficiale zibeta ca zibeta sigur nu mai are. Tre sa fie un inlocuitor de sinteza, la fel cum vanilia este vanilina si boabele de tonka cumarina.

    RăspundețiȘtergere
  9. Soluția mea a fost SHALIMAR EDT. Este chiar frumos. Desigur, nu e un parfum modern, își păstrează acel aer usor medicinal in debut, însă cel puțin pe pielea mea se desface foarte frumos. Fiul meu (22ani) mi l-a lăudat și ăsta m-a surprins pt ca nu mă așteptam de la tânără generație sa fie așa deschisa spre Shalimar. Un singur parfum i-a mai plăcut din ce am și anume ANGEL EDT. Probabil i-au plăcut pt ca ambele au un miez masculin. În fine, Shalimar edt chiar îmi place și îl port cu plăcere iarna. La fel și flankerul Parfum Initial . Ăsta mi se pare calm și liniștitor. Dar dacă am un guerlain pe care nu îl suport și care îmi face fizic rău pana greata, ăla e L'Instant și toate flankerele din dotare. Mai ales Magique. Magique îmi pare oribil și grețos.

    RăspundețiȘtergere
  10. Mie imi place L'Instant, dar despre L'Instant Magique am exact aceeasi parere ca si tine. Chiar mi-a fost rau de la el. O sa probez zilele astea varianta Cologne de la Shalimar. Chiar sunt curioasa caci se spune ca ar fi cea mai purtabila.

    RăspundețiȘtergere
  11. Am luat un eșantion de Cologne de pe aoro. Și de l'eau. Ambele sunt ok, ușoare, lamaioase, fără piele și tar de mesteacăn. Purtabile. Dar mie tot EDT mi se pare mai frumos și mai complex, mai sofisticat și mai feminin. Colonia e un pic simplista, zic eu.

    RăspundețiȘtergere
  12. Cologne, l-am probat si eu ieri, mi se pare deja o bataie de joc. Are doar citrice si ethyl vanilina. Productia lui, daca nu punem la socoteala flaconul, nu cred ca depaseste 3 euro. Cel mai scump este alcoolul.Thierry Wasser trebuie concediat ca a dus de rapa casa Guerlain, nu stiu la ce-l mai tin. Sunt parfumieri adevarati la care se poate apela sau pot fi angajati ca parfumieri ai casei, nu se poate continua in felul asta. Pot sa-mi produc si singura Cologne, numai ca irosesc materia prima degeaba ca nu-mi place.

    RăspundețiȘtergere

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.

Nu aruncati sticlele de parfum golite! In 20 de ani ele vor deveni istorie. In jurul vostru sunt multi colectionari. Pastrati-le, daruiti-le, vindeti-le.