Pagini

Faceți căutări pe acest blog

23 aprilie 2015

Despre aldehidele grase



Azi mi-a mai venit un pachet cu materii prime de parfumerie, toate sintetice. Le cumpar pentru ca vreau sa mai limitez necunoasterea mea in domeniul parfumeriei, nu stiu daca le voi folosi vreodata. Am luat mai multe, dar pe cateva le-am asteptat cu sufletul la gura, asa ca m-am napustit la ele ca sa le miros.
Printre altele, desi detest aldehidele, am cumparat aldehidele C 10, C 11 si  C 12. Vreau sa spun ca in parfumuri mai sunt cum mai sunt, dar in stare pura sunt ca niste tancuri olfactive. Au o putere uriasa de parfumare si influenteaza nu numai notele de varf si de mjloc ale parfumului, dar chiar si pe cele finale. Le-am mirosit si nediluate si diluate in etanol in proportie de 10%. Nediluate, doar C 12 mi s-a parut cat de cat acceptabila, ea avand un miros tipic de citrice. Celelalte doua, C 10 si C 11 au fost distrugatoare. Nu am cu ce sa le compar din natura, desi C 10 se gaseste si in unele plante. Au miros de noxe industriale. De obicei se dilueaza imediat dupa cumparare pentru ca sunt destul de instabile, in ideea de a le prelungi viata. Proportia lor in parfumuri este, in mod normal, de maxim 1% tocmai pentru ca sunt foarte puternice chiar si diluate in alcool. Diluate in proportie de 10% , tot nu mi-au placut, nu mi s-a parut ca si-au schimbat sensibil mirosul. Dar s-a petrecut ceva interesant. Dupa ce le-am diluat, am spalat paharul gradat in care am facut dilutia aldehidei C 10. Nu l-am spalat cum trebuie, aldehida este uleioasa, doar l-am clatit, zicand ca-l spal mai tarziu cu mai multa tragere de inima si cu alcool. Dupa vreo 2 ore, am revenit in bucatarie, unde mirosea foarte frumos a citrice. In primul moment nici nu am inteles de unde venea mirosul, eram total nedumerita, apoi, desigur, am vazut paharul de decantare si am realizat despre ce este vorba. Si paharul fusese clatit ! Cred ca mica mea intamplare ne face sa intelegem siajul exceptional al unor parfumuri. Eu am convingerea ca foarte multe parfumuri de azi, mai ales cele cu siaj de exceptie, au in compozitie aldehide desi ele nu sunt marturisite in lista oficiala. Proportia lor a fost insa mult diminuata, sunt folosite mai inteligent. Incurajata de intamplare, am zis sa fac o mica experienta folosind un parfum a carui reteta oricum am pierdut-o. Initial am zis ca e compromis parfumul si a devenit parfum de camera, de aia i-am si sters reteta. Dar, incercand sa-l folosesc pe post de parfum de ambient, mi s-a parut ca nu este chiar rau. Parfumul avea consistenta, avea miros agreabil, avea longevitate, dar statea prost cu dispersia, nu avea zbor. Am pus doar o picatura de aldehida C 12 in el  (aveam doar vreo 15 ml salvati), desigur diluata, si imediat a devenit un parfum mai bine conturat, mai luminos si cu un siaj bunicel. Efectul este chiar miraculos. Hm! Fiecare experienta este buna la ceva.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.

Nu aruncati sticlele de parfum golite! In 20 de ani ele vor deveni istorie. In jurul vostru sunt multi colectionari. Pastrati-le, daruiti-le, vindeti-le.