Pagini

Faceți căutări pe acest blog

23 iunie 2013

Spre absolutul de flori de tei prin enfleurage a chaud






Va avertizez ca drumul spre absolut cu mijloacele din dotarea casnica este unul greu, dar daca iubesti teiul poti incerca. Am tot vrut sa cumpar absolut de tei, dar pretul este descurajant. Singura oferta romaneasca este una cu 183 de lei 2 ml. Ulei esential nu se gaseste nicaieri si am aflat si de ce: randamentul la distilare in cazul florilor de tei este foarte mic. Adica se obtine hidrolat, dar ulei esential extrem de putin.
Mare lucru nu faci cu cei doi mililitri care au depasit pretul aurului, asa ca am cumparat un kilogram de flori de tei, le-am curatat de frunze si am facut mai multe incercari :
1.     extract (tinctura) pe baza de alcool de 96 de grade, diluat la 70 de grade- a iesit un alcool usor parfumat care ar putea fi folosit la un parfum, dar nu stiu cu cat succes
2.     extract la rece prin infuzarea florilor de tei in ulei de jojoba si vanilie- am obtinut un ulei parfumat pe care as putea sa-l folosesc la o crema de fata
3.      extract la rece prin infuzarea florilor de tei in ulei de palmier. A iesit si asta si ar putea fi folosit la un sapun



N-am folosit decat mica parte din flori si pe restul le-am uscat. Dupa ce s-au uscat mi-a venit ideea de a face un enfleurage a chaud. Poate era mai bine sa-mi fi venit ideea inainte de uscare, habar nu am. Grasime animala nu aveam in casa. Singurul ulei care se solidifica rapid la rece pe care il aveam in cantitate suficienta in casa era cel de nuca de cocos, asa ca l-am folosit pe el. Am pus circa 600 de ml intr-un vas de inox pe care l-am cufundat in alt vas cu apa, aducand uleiul la circa 60 de grade dupa care am infuzat in el plantele. Fiind cumplit de cald poate ca am cam grabit operatiunea. Am facut in acelasi ulei 5 infuzari, fiecare urmata de filtrare. Banuiesc ca uleiul nu a ajuns la saturare, dar mai multe flori nu aveam. Nu stiu care ar fi regula pentru tei, dar am vazut ca la unele plante proportia intre grasime si floare este de 1/3. A urmat mixarea uleiului parfumat cu alcool de 96 de grade (se pune o cantitate de alcool egala cu a uleiului ramas dupa incheierea procesului si filtrare). L-am agitat eu cat l-am agitat intr-o sticla pana am obosit. Ideea era, desigur, ca substanta parfumata sa treaca din grasime in alcool. Apoi am pus amestecul la congelator, sperand ca cele doua componente, uleiul si alcoolul, sa se separe usor si bine. Am sperat degeaba. Este drept ca o mare parte din uleiul de cocos s-a solidificat beton si s-a depus in partea inferioara a recipientului, dar restul a ramas sus, in combinatie cu alcoolul, sub forma unei paste care arata ca o maioneza taiata. Am eliminat cocosul solidificat dupa care m-am ocupat de pasta aia, incercand, prin incalziri repetate, urmate de depozitare la congelator, sa recuperez minunatul alcool de acum parfumat. E chin mare. Am recuperat o parte din el, e drept, dar nu toata. In fotografie se vede ce am reusit sa recuperez, o cantitate extrem de mica (14 ml) pe care urmeaza sa o las sa se mai evaporeze din alcool si sa ajung , daca oi ajunge, la absolut.



Oricum, in faza in care este acum, are cel mai realist miros de tei posibil. A fost o experienta interesanta, instructiva, dar cam scumpa daca luam in calcul costul florilor de tei (10 lei), al alcoolului (25) si al uleiului de cocos (50). Total general 85 de lei. Partea proasta este ca nu voi obtine mai mult de 2 ml de absolut si m-am muncit atat… Dar frumosul e greu. Data viitioare voi folosi grasime animala si fac o incercare cu petale de trandafir.

Sfarsit

Supuse evaporarii, din cele 3 cutiute miniaturale, am mai ramas cu jumatate de cutiuta de absolut, dar va asigur ca e tei adevarat, miroase superb.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.

Nu aruncati sticlele de parfum golite! In 20 de ani ele vor deveni istorie. In jurul vostru sunt multi colectionari. Pastrati-le, daruiti-le, vindeti-le.