Din diferite motive, fiecare dintre iubitorii de
parfumuri apeleaza, mai des sau mai rar, la magazinele online, fie pentru ca nu
gasesc in magazinele reale unele parfumuri, fie din motive de comoditate sau de
timp, fie pentru ca sunt, pur si simplu, mai ieftine decat in magazinele
obisnuite. Privind retrospectiv, ca tot suntem la sfarsit de an, sa vedem cum a mai evoluat tipul acesta de
comert in Romania anului 2013. Nu sunt foarte multe vesti bune, in general se conserva vechile
metehne. Vestile bune ar fi ca au aparut magazine noi, ca unele magazine au
incercat sa iasa din sfera banalului si au inceput sa comercializeze branduri
mai putin comune, branduri de nisa sau branduri care propun parfumuri naturale.
Insesi magazinele de lux reale, care vand parfumuri de nisa, au constatat ca nu
toata lumea sta in Bucuresti, ca atare si-au facut magazine online si isi
distribuie parfumurile in toata tara. Nu in ultimul rand, cateva magazine au
catadicsit sa faca ceea ce asteptam de vreme indelungata, adica sa vanda
esantioane de parfumuri (Aoro, Elysee Concept).
Totusi, ne aflam departe de un comert civilizat,
iar relatia vanzator-cumparator nu pare a se fi schimbat prea mult. Im vine
greu sa constat ca o serie de magazine au siteuri cu o fata invechita, deloc
atragatoare. Vitrina e plina de parf si nu te prea imbie la cumparaturi.
Parfumurile sunt aceleasi, preturile inghetate, promotiile lipsesc cu
desavarsire, o groaza de produse nu mai sunt pe stoc. Vitrina ca vitrina, dar
ce ne facem ca exista foarte multe magazine care nu pot fi de incredere in
conditiile in care la datele firmei apare doar un numar de telefon sau o adresa
de e-mail. De multe ori nu este trecut nici numele firmei, nici sediul ei. Eu
nu as comanda la un astfel de magazin
caci, in caz ca esti nemultumit de
produs, nici nu ai ce sa reclami la Oficiul pentru Protectia Consumatorului. In
general tre sa fii musai multumit de marfa achizitionata caci ea, practic, nu
prea poate fi returnata. Toti scriu ca exista posibilitatea returnarii in
termen de X zile, dar fara ca produsul sa fie desigilat, ceea ce nu este corect.
Cumparatorul nu poate sa stie ce se afla intr-o cutie cu tipla pe ea.
Poate flaconul are defecte (atomizor
stricat, spre exemplu), poate flaconul
are o eroare de umplere, nu este tocmai plin sau, se cunosc cazuri, este gol.
Sau poate parfumul este o replica pe care nu ai depistat-o doar privind
ambalajul. Cea mai mare deficienta, din punctul meu de vedere, este lipsa
esantioanelor de proba din mai toate magazinele, drept pentru care cumparam
orbeste si, desigur, suntem adeseori nemultumiti de ce am cumparat. Culmea este
ca o serie de magazine vand testere ceea ce nu este corect. Testerul este un produs gratuit pe care producatorul
il pune la dispozitia vanzatorului pentru ca clientul sa cumpere doar ceea ce
ii place. Firesc mi s-ar parea ca vanzatorul sa faca din aceste testere niste
decanturi de 1-2 ml pe care sa le distribuie cumparatorilor la achizitionarea
unui produs sau chiar contracost . Sigur ca ar fi mai civilizat sa exista
esantioane de proba ale producatorului, dar incep sa am pretentii prea mari de
la o tara balcanica. Un alt lucru care ma uimeste si o face de ani de zile,
este faptul ca magazinele din Romania nu stiu sa profite de sarbatori, adica
exact de acele evenimente care le-ar putea aduce castiguri bunicele. Toate
magazine mor inainte de Paste sau Craciun pentru a reinvia doua saptamani mai
tarziu. Deja o serie de magazine si-au anuntat programul de sarbatori :
inchis de prin 21 decembrie pana prin 6 ianuarie. Eu inteleg sa inchizi in ziua de Craciun si de Revelion
caci nici firmele de curierat nu lucreaza, dar nu 2 saptamani. Celebrul Harrods
face cele mai mari vanzari imediat dupa Craciun, facand reduceri consistente.
Despre reduceri si promotii... ce sa mai vorbim. Se reduce selectiv, de obicei
marfa greu vandabila. Reducerile sunt, si in acest caz, derizorii. Cate
parfumerii online au facut reduceri de Black Friday ? Foarte putine !
Ce ni se vinde ? De obicei, peste tot,
aceleasi parfumuri pe care le-am achizitionat demult. Sunt zeci de branduri
bune necunoscute in Romania desi sunt
branduri mainstream, nu mai vorbesc de brandurile cu parfumuri naturale
care se comercializeaza in foarte mica
masura. Nu vad niciun efort remarcabil pentru promovarea acestora. Printre
noutatile anului ar fi doar brandurile arabesti de calitate medie sau submedie
care au fost puse in vanzare de unele magazine.
Se pastreaza vechile deficiente ale comertului
electronic : sute de produse care nu sunt pe stoc desi figureaza in
magazine. Pentru a nu face investitii, proprietarii magazinelor nu au mare
lucru pe stoc, doar marfa usor si sigur vandabila,
asa ca termenele de livrare sunt enorm de lungi (7-12 zile in unele cazuri). In
7-12 zile comand si imi ajunge un parfum din strainatate. Am cumparat parfumuri
de nisa din Italia si mi-au venit in 4 zile. In 10-12 zile iti vine orice
parfum cumparat de la un magazin bun din Germania.
Vorbeam de fata site-urilor romanesti si spuneam ca sunt prafuite. Pe langa
ca nu sunt reactualizate de ani de zile, nu au fise tehnice ale parfumurilor, fise care sa precizeze notele, categoria olfactiva, anul de aparitie, creatorul.
Descrierile facute parfumurilor sunt adeseori jenante. Nu mai spun ca toate par
a fi parfumuri super bune (au 5 stele) care se potrivesc si pe canicula si pe
inghet, si la piata si la office si in club. Cred ca este firesc ca
aprecierile sa fie facute de consumator, nu de vanzator si , in functie de
aceste aprecieri, vanzatorul sa-si achizioneze pe viitor marfa.
Relatia vanzator-cumparator este de-a dreptul
dezastruoasa. Uneori ma intreb daca aceste magazine chiar vor sa vanda ceva.
Metodele de fidelizare a clientului sunt la pamant. Nu exista carduri de
fidelitate, nu exista coduri de reducere pentru cumparatorii fideli, nu exista
cadouri, nu exista servicii de ambalare estetica a parfumurilor cadouri.
Clientii care cumpara mai mult au, de obicei, un singur avantaj : scutirea
de plata transportului cand cumparatura
depaseste 250-400 de lei. Multe magazine trimit coletele doar prin servicii de
curierat rapid, dar ar trebui sa aiba toate si varianta trimiterii prin posta
cu plata ramburs caci sunt zone in tara asta neacoperite de serviciile de
curierat sau exista oameni care au slujbe si nu pot sta batuti in cuie acasa ca
sa astepte curierul. Plata cu cardul este aproape inexistenta, dar poate e mai
bine ca este asa in conditiile in care exista magazine fara adrese de contact si
magazine care vand replici fara a face precizarea ca sunt replici.
Despre preturi ce sa spun ? De obicei se
incadreaza in normalitate si sunt cat de cat comparabile cu cele din strainatate.
Totusi, sunt si magazine care cred ca sunt parasutate din spatiul
extraterestru. Arenabeauty are niste preturi (la Annick Goutal , spre exemplu,
dar nu e unicul) care sar calul si depasesc preturile din magazinele de lux din
Bucuresti (Madison).
Poate va fi mai bine la anu'. Noi inca speram.
Vad ca Aoro s-a gandit, totusi, sa vanda si esantioane de parfumuri. Din cele mainstream, dar tot e ceva. Macar nu mai stric banii cumparand blind. Tocmai am facut o comanda de vreo 10 esantioane ale unor parfumuri pe care n-aveam unde sa le miros in viitorul apropiat, abia astept sa-mi satisfac curiozitatea!
RăspundețiȘtergereAoro este pe val. Il barfeste lumea, dar il barfeste degeaba. Sunt prompti cu livrarile, au introdus esantioanele de 1 ml, acum si pe cele de 5 ml, deci si omul sarac isi poate lua din fiecare cate putin. Au inceput sa ntroduca si ceva nisa la preturi super bune.
RăspundețiȘtergere