Imi vine greu sa scriu ceva despre Fracas. In primul rand, nu am originalul, detin doar o
reformulare post 1996. In al doilea rand, este un parfum istoric despre care s-a
scris enorm si am senzatia inutilitatii scrisului. Este un parfum iubit de unii cu
pasiune, altii , fara a nega calitatile parfumului, il considera de nepurtat,
invocand, cel mai adesea, durerile de cap produse de opulenta parfumului, chimia
pielii sau incompatibilitati de alta natura : nu iubesc tuberoza sau
gasesesc ca nu li se potriveste cu personalitatea. Sunt si unii care-l resping
total, considerand ca este un parfum
care depaseste pragul sexy, ajunge la nerusinare si devine vulgar.
Parfumul a fost creat de Germaine Cellier, care
are la activ si alte parfumuri devenite puncte de reper in istoria parfumului,
spre exemplu Bandit, tot pentru casa Robert Piguet sau Vent Vert, pentru casa
Balmain. Parfumul a fost inspirat si dedicat unei actrite franceze, Edwige
Feuillère, celebra in epoca, mai ales prin filmul « J’éitais une aventurière.
Edwige Feuillère |
Parfumul
parea din start destinat unor dive, el fiind purtat de-a lungului timpului de
actrite, cantarete sau manechine celebre (Kim Basinger, Blaine Trump, Madonna,
Linda Evangelista, Stella Tennant). Cred ca, in mare parte, succesul parfumului
s-a datorat acestor dive, care, ne place sau nu ne placem sa recunoastem, devin,
pentru multe dintre noi, modele de frumusete sau de feminitate. Este o practica
des intalnita sa porti ceva nu neaparat ca este bun sau pentru ca ti se
potriveste, ci pentru ca poarta acel ceva si o mare personalitatea din lumea filmului, a muzicii
sau a modei. E ceea ce se numeste in logica apelul la autoritate si este, in
fapt, un fals argument care ascunde o
lipsa de motivatie.
Descrierea parfumului va fi foarte scurta caci nu
vreau sa obosesc pe nimeni, nici macar pe mine. Notele de varf, o adevarata
bomba olfactiva, cu o opulenta incredibila, chiar imi plac. Nu ma doare capul,
n-am treaba cu intensitatea lor. E un miros floral proaspat datorat citricelor
si florilor de portocal. Senzatia de proaspat dispare in 2 minute si apare un
duet dulceag si opulent iasomie-tuberoza. O data ca mi se pare cam strident, apoi el
acopera celelalte ingrediente. Eu nu simt nici trandafir, nici narcisa, nici
violete, doar o gardenie firava. Jasomia sucomba destul de repede, iar, dupa
moartea ei, moare si interesul meu pentru acest parfum. El devine un floral
confuz, dominat, desigur, de tuberoza, dar e o tuberoza mai mult decat obosita
si ofilita, este, parca, in descompunere. Eu iubesc tuberoza, dar nu tuberoza
din parfumul asta. Asta este trista rau, chiar o asociez cu ce este mai rau.
Tuberoaza este de obicei considerata o floare a iubirii pasionale si a
voluptatii, dar, in unele culturi, este o floare a mortii. De aici incolo nici
nu mai vreau sa brodez pe tema asta ca nu-mi face placere sa fiu macabra. Cea mai putin macabra si "dragalasa" imagine pe care mi-o creeaza este aceea a unei case intunecate, neaerisite, cu multe molii, care se infrupta din niste foste splendide blanuri. Cert
este ca , pentru mine, cu cat se apropie fianalul parfumului, cu atat mi se
pare mai nereusit. Spre final are un miros de drojdie amestecata cu vin spumant de piersici (din ala pe care scrie Angelli, macar de ar fi o sampanie adevarata, nu un surogat!). Nu stiu cum o fi aratat originalul, dar notele finale ale
astuia nu-mi produc nici cea mai mica placere
sau emotie olfactiva si nu pot sa relationez nicidecum cu parfumul. E clar ca
pentru mine parfumul nu este nici senzual, nici bomba sexy. Sincer, eu nu
cunosc nici o femeie care poarta acest parfum, dar am portretul ei robot in
cap. Nu spun lucruri noi : e un parfum pentru femei mature, dezinhibate,
stapane pe ele, fara complexe si timiditati, un fel de femei tavalug, mai mult
sau mai putin arogante, pe vremuri frumoase, dar acum cam trecute, care vor sa
suplineasca nurii de altadata cu un parfum penetrant care sa atraga atentia si
sa capteze interesul. Cred ca au toate sansele sa reuseasca, cu conditia sa nu
fi ajuns parfumul la notele de final. Ar fi un parfum mai de iarna, mai de
blana, mai de seara, potrivit in spatii largi. Eu am cumparat parfumul caci mi
se parea o chestie de cultura generala sa-l cunosc, dar nu cred ca as putea
sa-l folosesc vreodata.
Candva, voi mai reveni la acest parfum. Cine stie ?
Poate reuseste sa ma emotioneze...
Numele parfumului: Fracas
Casa: Robert Piguet
Concentratie: EDP
An de aparitie: 1948, reformulat in 1996
Creator:Germaine
Cellier, reformulat de Pierre Negrin
Categorie olfactiva: floral-tuberoza
Gen: feminin
Descriere oficiala:
note de varf: bergamota, floare de portocal
note de fond: tuberoza, iasomie, narcisa, trandafir bulgaresc, gardenia
note finale: santal, vetiver, mosc
Aprecieri personale
Intensitate: opulent
Persistenta: medie
Flacon: foarte sobru, paralelipipedic, de culoare neagra, buson negru
Evaluare: 7/10
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.