Fiecare
in viata aduna cate ceva. Unii averi uriase, altii case, altii masini. Eu sunt mai
modesta, adun doar parfumuri. E drept ca ele ar face cat vreo trei masini
onorabile, dar daca-mi luam 3 masini ma bucuram doar de 3 ori, asa m-am bucurat
de sute de ori ,caci nu exista regal mai mare pentru mine decat sa bantui prin
magazine de parfumuri. Cumpar, desigur, cu nesabuinta, mi-e greu sa-mi refuz
ceva. Tot spun ca ma astampar, dar sunt
cuminte o saptamana, dupa care iar cad in pacat. Stiu ca nu le voi folosi nici in 3 vieti, dar nu pot sa
ma opresc. Singura stavila pe care am reusit sa mi-o pun, si asta doar in
ultimul timp, a fost limita mililitrilor. Cumpar parfumul in varianta cea mai
mica. Imi aduc aminte de anii dinainte de 1990. Cred ca de atunci mi se trage. Aveam
doar cateva parfumuri pe care le foloseam cu parcimonie si priveam reclamele de
parfumuri din revistele occidentale ca pe sfintele moaste. A fost o perioada,
prin 1977-1980, cand, nu stiu prin ce minune, au patruns in Romania cateva
parfumuri frantuzesti. Prin provincie s-au gasit si in 1981-1982. Am avut supriza sa mai gasesc cateva in micul oras
Medgidia, unde mi-am facut stagiatura. Mare mi-a fost mirarea. Desigur ca le-am
cumparat pe toate. Apoi, pana in 1990, am intrat in abstinenta totala, am trait
din acumulari. Imediat dupa revolutie (ii zic revolutie ca nu stiu cum sa-i zic
altfel, dar n-am certitudinea ca ar fi fost), am reusit sa ajung la Paris. Fascinant oras. Cand l-am
vazut pentru prima oara, am avut impresia ca il cunosc de foarta multa vreme. De fapt cunosteam fiecare cladire in parte, nu
cunosteam amplasarea monumentelor in spatiu si relatia dintre ele. Si nu cunosteam aerul si
farmecul parizian. Era greu sa ma debarasez de sot. Ma lasam tarata in toate
magazinele cu calculoataore, arme si aparate de fotografiat, in speranta ca voi
fi si eu rasplatita cu o parfumerie. Speranta desarta. O singura data am reusit
sa scap de sub supraveghere si mi-am petrecut vreo 4 ore intr-o mare
parfumerie, cu acces liber la parfumuri. De cumparat , mi-am cumparat doar un
parfum, dar am primit o punga de esantioane de proba care mi-au fost desfatare
o buna bucata de vreme. Ulterior, am mai avut ocazia in cateva randuri sa-mi fac
targuieli la Paris. Cativa ani mai tarziu, am stat vreo 6 luni la Berlin . Nu
aveam foarte multi bani, traiam dintr-o bursa modesta, dar aveam in drumul
dintre casa si institutul unde mergeam zilnic, mai putin duminica, trei mari
magazine de parfumuri. Nu a existat zi in care sa nu le vizitez pe toate trei,
la intoarcerea spre casa. Am testat tot ce se putea testa, foarte metodic.
Aveam zilnic teme de cercetare. In final mi-am cumparat vreo 3-4 parfumuri,
atat mi-a permis punga, dar au fost 6 luni de rasfat. Intre timp, au aparut si
magazinele Sephora si Ina Center in Romania, apoi Douglas si Kendra. In fine, cireasa de pe tort : magazinele Maison Elysee,
Madison, Beautik. Dezmat total ! Bani sa ai !
Maison Elysee, Piata Lahovari |
La magazinele din Romania voiam sa ajung. Desigur,
e bine ca ele exista, dar , din pacate sunt departe de marile magazine similare
din Occident. Daca privesti oferta de parfumuri a magazinelor Sephora din
Romania si o compari cu cea a magazinelor surori de la Paris, constati ca la
noi ajung foarte putine parfumuri. Ca mergi la Sephora, Marionnaud, Douglas sau
Kendra e cam acelasi lucru, aceleasi branduri, aceleasi parfumuri. Deosebirile sunt foarte mici. Un brand in plus
sau in minus. Peste tot o armata de
fete, de obicei tinere, care, chipurile vor sa te ajute. Uneori insista sa te
ajute desi accesul e liber la raft si le multumesti frumos, le spui ca nu este
deocamdata cazul. Primul lucru care iti
sare in ochi cand vezi fetele astea este aspectul lor exterior. Eu nu stiu cum le
selecteaza la Paris, dar acolo toate sunt frumoase, perfect fardate. La Sephora romaneasca nu-s chiar atat de
frumoase, dar , totusi, sunt aranjate. Asta vorbind la modul general, desigur
ca sunt si exceptii. Nu pot uita ca, la un moment dat, am intalnit intr-un
magazin Sephora, nu spui care, o biata batrana, cam sleoampata de felul ei, care
era dispusa sa ma ajute, dar nu a reusit sa pronunte corect nici macar numele
brandurilor, nu mai vorbim de numele parfumurilor. De-a dreptul dezagreabil. Imi era mie jena, nu stiu daca ea constientiza
ca nu e locul ei acolo. Ulterior, dupa o luna, a disparut. La Marionnaud cred ca
selectia personalului nu se face pe criterii de aspect fizic. Fetele nu ca sunt
nearanjate, sunt chiar neglijente. Parca
ar vinde legume, nu produse de infrumusetare.
Prezinta avantajul, insa, ca nu sar pe tine. Nu au vreme caci, fiind cam
cate 2-3 in magazin, au teme importante de dezbatut. Daca le ceri ajutorul sau
le intrebi ceva, iti raspund, dar nu mi se pare ca o fac cu mare tragere de
inima. La Douglas si Kendra cred ca fetele sunt supravegheate tot timpul, asa
ca se fac ca muncesc tot timpul. Te intrebi,
insa, cum ar putea ele sa te ajute. Desi fiecare fata are in grija un raft de
brand si nu e mare filosofie sa citesti ceva despre istoria brandului cu
pricina si sa te informezi despre produsele lui (macar atat !!!!!), doamne
fereste sa le pui intrebari incuietoare. De obicei ajutorul consta in a-ti da
un fas pe un cartonas de hartie, de parca tu ai fi handicapat si n-ai putea sa
o faci si singur si in prezentarea ultimului parfum al casei. Prezentarea
parfumului este un fel de poezie invatata pe de rost pe care trebuie sa o
suporti cap-coada si daca vrei si daca nu vrei. Toceala ca la scoala. Cand iti
zic buna ziua iti zambesc frumos, dar cand spun poezia sunt sub stare de stress
maxim si uita sa zambeasca. Daca le spui ca ai vrea un parfum de nu stiu care
fel, romantic, senzual, fresh sau mai stiu eu ce, deja au o mare problema caci
ele cunosc doar raftul lor si le intereseaza sa-si promoveze brandul. De obicei
sunt platite de brand-ul respectiv si leafa e in functie de vanzari. Sincer, eu
nu m-as lasa la mana lor niciodata. Sunt foarte putine vanzatoarele care
acopera o gama mai mare de brand-uri, eu cunosc doar una sigura intr-un magazin
Sephora. Nu mai vorbesc ca vanzatoarele nu au acel simt de a deosebi clientul
fraier care cumpara un parfum de cadou ca are si el o obligatie de reprezentare
si clientul care stie mult mai multe
despre parfumuri decat vor invata ele vreodata. Este atat de penibil sa-ti
explice o vanzatoare ca parfumul are note de varf, de mijloc si de final. Te
simti de-a dreptul ca um imbecil intrat prima data intr-o parfumerie.Trecand
peste relatia client-vanzator la care mai este foarte mult de lucrat in Romania,
ajungem la relatia magazin- client. Singura retea de magazine care are un
program ferm si coerent de fidelizare a clientului este reteaua Sephora. Cardul
de fidelitate functioneaza perfect, la fiecare 650 de puncte primesti o
reducere de 10% care, din pacate, are o perioada limita de aplicare. Ai
depasit-o, pierzi bonusul. Marionnaud are card de fidelitate. Teoretic fiecare
cumparatura iti aduce puncte, dar nu stiu ce se intampla, dar nu functioneaza. Punctele
nu pot fi monitorizate de casieria magazinului, nu ai niciun control asupra lor.
Iar acasa, poti sa astepti mult si bine formularul cu bonusul, ca nu-ti vine. Cumpar
parfumuri de la ei aproape in fiecare saptamana si n-am primit niciodata prin
posta mult asteptatul bonus. Ceva nu functioneaza corect. Douglas si Kendra nu
au programe de fidelizare a clientilor. Douglas are doar pe perioade scurte. Au
avut unul, spre exemplu, in luna martie , cu ocazia martisorului si a zilei de
8 martie, dar a fost atat de prost conceput incat era aproape imposibil sa
acumulezi buline ca sa te alegi cu un bonus. Trebuia sa cumperi de vreo 10
milioane in 2 saptamani ca sa te poti alege cu o reducere derizorie. Un magazin
mic din centrul istoric al orasului, Farduri.ro parca se numeste (vinde si
online), iti da un card de fidelitate care nu este prea avantajos
caci, dupa ce faci cumparaturi de o anumita suma, nu mai retin la cat se
ridica, te alegi cu un cadou. Din pacate, e un parfum de cea mai proasta
calitate, greu vandabil. Mai nou au introdus si un card mult mai avantajos,
care iti acorda un discount de 10-15 %. Esantioanele promotionale sunt cea mai
mare problema in magazinele romanesti. Este inadmisibil sa cumperi in repetate
randuri de la Marionnaud sau Douglas si sa nu ti se ofere nici macar un amarat
de esantion. Pai cum iti promovezi produsele ? De la Sephora nu am plecat
niciodata fara 4-5 esantioane la o
cumparatura. E modul in care iti informezi clientul despre noile tale produse.
E una sa probezi un parfum intr-un magazin si alta sa il probezi acasa si sa-i
urmaresti evolutia cap-coada. Poti sa stai intr-un magazin 4 ore ca sa astepti
notele de final ? Desigur ca nu. La
Sephora, daca te intereseaza un parfum si nu exista esantioane pentru parfumul
respectiv, fetele au bunavointa de a-ti face un decant intr-o mica fiola. Chiar
nu am fost niciodata refuzata si apreciez mult chestia asta. E un semn ca iti
respecti clientul si ca vrei sa-l pastrezi. La Kendra nu stiu sa existe
programe de fidelizare, dar macar mai au esantioane din cand in cand. E o bucurie ca au aparut magazinele cu
parfumuri de nisa, magazine foarte speciale nu numai prin oferta de parfumuri
rare, ci si prin modul in care isi expun produsele, prin ambianta creata in
magazin, prin relatia vanzator-client. Eu merg mai des la Maison Elysee si imi
place cel mai mult magazinul din Piata Lahovari, de altfel e si cel mai bine
plasat, in drumurile mele de fiecare zi. E o ambianta foarte placuta, de casa
boiereasca, chiar esti tratat frumos,
esti ajutat si sfatuit, e aproape imposibil sa nu cumperi ceva. Sigur nu e totul
perfect nici acolo, am gasit si acolo fete cu lectia invatata pe de rost, dar
acum au disparut si, in ultimele randuri, chiar am avut conversatii placute, de
un firesc desavarsit, pe tema parfumurilor,
care mi-au demonstrat ca sunt si oameni care-si fac meseria cu pasiune si au
chemare pentru ea caci e clar ca nu poti sa vinzi parfumuri fara sa le iubesti
si sa le cunosti.
Maison Elysee, Piata Lahovari |
Fotografiile sunt luate de pe site-ul oficial al casei Elysee:
http://www.elyseeconcept.ro/http://www.elyseeconcept.ro/
25. aprilie. Revin cu o precizare. Spre uimirea mea mi-au venit deodata 3 bonuri de reducere la Marionnaud. Deci cardul de fidelitate functioneaza, dar efectele apar cu intarziere. Cica datele se proceseaza in Franta si asa s-ar explica lucrurile. Acu- ce sa zic?- e bine si asa, mi-am mai luat un parfum si am profitat de toate 3 deodata.
7. decembrie. Magazinele cu parfumuri de nisa sunt o oaza de placere: oferte tentante, spatii cu gust amenajate. Din pacate, mai au mult de lucrat atunci cand este vorba de asistentii de vanzare, de relatia vanzator-cumparator, de publicitate pe internet. Magazinul Hipnose este cel mai nou, are si un site pe internet. Este singurul in care nu am intrat inca si cred ca nici nu voi intra in curand desi ma intereseaza in chip special cateva branduri pe care le gasesc numai acolo, Ormonde Jayne in special. Site-ul magazinului este o incropeala lipsita de utilitate, practic nu-ti aduce nici cea mai mica informatie despre magazin si despre parfumurile lui. Sunt precizate doar brandurile din magazin, dintre care multe se regasesc si la Maison Elysee. Ce parfumuri vand ?, la ce preturi ?, se poate comanda online? raman niste intrebari la care nu gasim nicaieri raspuns. Astept cu interes un site cu adevarat util.
Magazinul in care ma simt cel mai bine nu este unul dintre cele mai fatoase. Mi-ar placea sa-i dispara florile artificiale din hartie din peisajul interior, care imi aduc aminte de jerbele mortuare, chestie care nu-i vesela deloc. Este micul magazin Beautik de langa Piata Dorobanti. Ma simt bine acolo pentru ca pot proba in liniste tot ce vreau, iar asistentul de vanzari (e vorba de un barbat tanar, nu-i stiu numele) isi cunoaste foarte bine parfumurile si este chiar pasionat de ele, motiv pentru care culege informatii suplimentare de pe net, citeste recenzii de parfumuri, urmareste forumurile impatimitilor de parfumuri. Este si asistentul de vanzari cel mai atent cu cumparatorul, nimeni nu iese din magazin fara cateva esantioane. Ma simt bine si la Maison Elysee din Piata Lahovary, am o relatie buna cu asistenta de vanzari care este amabila, politicoasa, o gazda primitoare care te invita la o cescuta de ceai in pauza pe care musai trebuie sa faci ca sa vezi cum evolueaza un parfum. Inainte era o fatuca care nu-si dadea seama cat este de ridicola, mi se facea rau cand imi punea banda cu poezia fiecarui parfum, invatata, desigur, pe de rost. Maison Elisee are si o locatie superba, un spatiu mobilat cu bun gust. Ar mai avea de facut unele reactualizari la site si ar trebui sa fie mai darnici cu esantioanele. De multe ori am cumparat de la ei, dar in cateva randuri nu am primit nici macar un esantion. E drept, insa, ca, in vreo doua randuri, mi-au trimis esantioane Amouage acasa, prin curier. Sunt amabili, te invita intotdeauna cand au evenimente speciale, iti trimit emailuri cu noutatile magazinului.
Magazinul Madison la care merg in ultimul timp este cel de pe Dorobanti, foarte modern, curat ca o farmacie. Daca ai sansa sa nimeresti in tura baietilor (Alexandru si inca unul al carui nume nu-l cunosc) este un regal, dar, doamne fereste, sa dai peste fete. Am nimerit o data o fata tanara, frumoasa, aranjata, smacuita, dar care era 0 barat in materie de parfumuri si a facut o groaza de gafe. Nici macar nu stia care sunt parfumurile masculine si feminine, nu mai discutam de note, nu era in stare sa depisteze nici macar trandafirul intr-un parfum. Pur si simplu nu am putut proba nimic. Eu eram interesata de parfumurile Frederic Malle, iar ea imi vantura pe blottere ultimele noutati de la alte case de parfumuri. Dorind sa scap cat mai repede de ea, am cumparat ce voiam sa cumpar, iar la final a facut gafa care i-a incununat prestatia. A hotarat ea ca sticluta mea de parfum e cam mica, ca atare nu avea rost sa-mi mai dea o punga de carton de la Madison, mi-a pus-o in punga cu cumparaturi de la Beautik. E inutil sa mai spun ca nu am primit niciun esantion. Baietii sunt mult mai amabili, mai cititi, nu vorbesc ca in carti, sunt firesti, spirituali, au simtul umorului si nu pleci de la ei fara cateva esantioane.
25. aprilie. Revin cu o precizare. Spre uimirea mea mi-au venit deodata 3 bonuri de reducere la Marionnaud. Deci cardul de fidelitate functioneaza, dar efectele apar cu intarziere. Cica datele se proceseaza in Franta si asa s-ar explica lucrurile. Acu- ce sa zic?- e bine si asa, mi-am mai luat un parfum si am profitat de toate 3 deodata.
7. decembrie. Magazinele cu parfumuri de nisa sunt o oaza de placere: oferte tentante, spatii cu gust amenajate. Din pacate, mai au mult de lucrat atunci cand este vorba de asistentii de vanzare, de relatia vanzator-cumparator, de publicitate pe internet. Magazinul Hipnose este cel mai nou, are si un site pe internet. Este singurul in care nu am intrat inca si cred ca nici nu voi intra in curand desi ma intereseaza in chip special cateva branduri pe care le gasesc numai acolo, Ormonde Jayne in special. Site-ul magazinului este o incropeala lipsita de utilitate, practic nu-ti aduce nici cea mai mica informatie despre magazin si despre parfumurile lui. Sunt precizate doar brandurile din magazin, dintre care multe se regasesc si la Maison Elysee. Ce parfumuri vand ?, la ce preturi ?, se poate comanda online? raman niste intrebari la care nu gasim nicaieri raspuns. Astept cu interes un site cu adevarat util.
Magazinul in care ma simt cel mai bine nu este unul dintre cele mai fatoase. Mi-ar placea sa-i dispara florile artificiale din hartie din peisajul interior, care imi aduc aminte de jerbele mortuare, chestie care nu-i vesela deloc. Este micul magazin Beautik de langa Piata Dorobanti. Ma simt bine acolo pentru ca pot proba in liniste tot ce vreau, iar asistentul de vanzari (e vorba de un barbat tanar, nu-i stiu numele) isi cunoaste foarte bine parfumurile si este chiar pasionat de ele, motiv pentru care culege informatii suplimentare de pe net, citeste recenzii de parfumuri, urmareste forumurile impatimitilor de parfumuri. Este si asistentul de vanzari cel mai atent cu cumparatorul, nimeni nu iese din magazin fara cateva esantioane. Ma simt bine si la Maison Elysee din Piata Lahovary, am o relatie buna cu asistenta de vanzari care este amabila, politicoasa, o gazda primitoare care te invita la o cescuta de ceai in pauza pe care musai trebuie sa faci ca sa vezi cum evolueaza un parfum. Inainte era o fatuca care nu-si dadea seama cat este de ridicola, mi se facea rau cand imi punea banda cu poezia fiecarui parfum, invatata, desigur, pe de rost. Maison Elisee are si o locatie superba, un spatiu mobilat cu bun gust. Ar mai avea de facut unele reactualizari la site si ar trebui sa fie mai darnici cu esantioanele. De multe ori am cumparat de la ei, dar in cateva randuri nu am primit nici macar un esantion. E drept, insa, ca, in vreo doua randuri, mi-au trimis esantioane Amouage acasa, prin curier. Sunt amabili, te invita intotdeauna cand au evenimente speciale, iti trimit emailuri cu noutatile magazinului.
Magazinul Madison la care merg in ultimul timp este cel de pe Dorobanti, foarte modern, curat ca o farmacie. Daca ai sansa sa nimeresti in tura baietilor (Alexandru si inca unul al carui nume nu-l cunosc) este un regal, dar, doamne fereste, sa dai peste fete. Am nimerit o data o fata tanara, frumoasa, aranjata, smacuita, dar care era 0 barat in materie de parfumuri si a facut o groaza de gafe. Nici macar nu stia care sunt parfumurile masculine si feminine, nu mai discutam de note, nu era in stare sa depisteze nici macar trandafirul intr-un parfum. Pur si simplu nu am putut proba nimic. Eu eram interesata de parfumurile Frederic Malle, iar ea imi vantura pe blottere ultimele noutati de la alte case de parfumuri. Dorind sa scap cat mai repede de ea, am cumparat ce voiam sa cumpar, iar la final a facut gafa care i-a incununat prestatia. A hotarat ea ca sticluta mea de parfum e cam mica, ca atare nu avea rost sa-mi mai dea o punga de carton de la Madison, mi-a pus-o in punga cu cumparaturi de la Beautik. E inutil sa mai spun ca nu am primit niciun esantion. Baietii sunt mult mai amabili, mai cititi, nu vorbesc ca in carti, sunt firesti, spirituali, au simtul umorului si nu pleci de la ei fara cateva esantioane.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.